חדשות אל הדגל

בחזרה לדעות שלנו >
3/2/2026
דוד שרז
לא אם לפתוח את רפיח – אלא באיזו מציאות

לא אם לפתוח את רפיח – אלא באיזו מציאות

‏הדיון על פתיחת מעבר רפיח חושף נקודת עיוורון מאוד גדולה היום בשיח של הימין והשמאל בפוליטיקה הישראלית. בסופו של דבר, פתיחת מעבר רפיח היא חלק מקונטקסט. לפתוח את מעבר רפיח בעולם שבו השמדנו את חמאס ואנחנו מתנתקים לחלוטין מרצועת עזה ומהאחריות עליה, ודרך הפתיחה הזאת מעבירים את האחריות ההומניטרית ואת הקשר לעולם למצרים, יכולה להיות הישג. פתיחת מעבר רפיח בתנאים הנוכחיים, כשאנחנו משאירים את חמאס על הרגליים ומאפשרים שליטה והשפעה של קטר, טורקיה ומצרים, היא כישלון.

‏ולכן הבדיקה היא לא אם לפתוח או לא לפתוח, אלא באיזו מציאות. אני רואה אנשי ימין שמתפתלים כדי להגן על מהלך שברור שאינו חלק מניצחון או הכרעה, ואני רואה אנשי שמאל שתוקפים אותו כאילו שהם לא היו עושים את אותו דבר לפני שנתיים. הציונות אומרת דבר פשוט. מי שמבקש להשמיד אותנו, לא מנהלים איתו תהליך. הולכים עד הסוף ומסירים את האיום.

‏אלא שהגענו לנקודה שבה אחרי כמעט שנתיים של מלחמה, אבדות כבדות, ואובדן יכולת תמרון, השליטה וההשפעה הופקעו מידינו ועברו לידיים אמריקאיות ולמועצות שלום למיניהן. זה מסביר את המצב, אבל לא מצדיק אותו. היו נקודות בדרך שבהן היה צריך לפעול אחרת.

‏וכאן נכנסת גם אשליית הוועדה הטכנוקרטית. לקרוא לגוף כזה טכנוקרטי לא הופך אותו לניטרלי. זה אותו די אן איי של הרשפ, אותה תפיסה של רשות אחת ונשק אחד, ואותה שאיפה להחזיר שליטה פלסטינית הדרגתית בעזה. זו בדיוק הסיבה שחמאס מוכן למסור לכאורה את השלטון האזרחי. לא מתוך תבוסה, אלא כי המהלך הזה לא שומט ממנו את מנגנוני הכוח, אלא מאפשר השתלטות מדורגת מבפנים. פתיחת רפיח והכנסת הוועדה נתפסות אצל חמאס והרשפ כצעד שמסמן סיום מלחמה ומקעקע את הישגי הלחימה.

‏הנקודה הראשונה שבה היה צריך לפעול אחרת הייתה בשבעה באוקטובר. האמירה הייתה צריכה להיות שכל יום שבו חמאס לא משחרר את בני הערובה, ישראל כובשת עוד חצי קילומטר מרצועת עזה. לא כדי ליישב ולא כדי להתנחל, אלא כדי להעביר מסר חד. מי שתוקף אותנו כמו בשבעה באוקטובר משלם מחיר כבד ובלתי הפיך איפה שכואב לו. באדמה.

‏אני לא חושב שחמאס ושונאינו רואים כאן תבוסה. להפך. מבחינתם הם הצליחו לתרגם את השבעה באוקטובר להישג בינלאומי אדיר. לחץ עולמי, אופק למדינה פלסטינית, וחמאס שנשאר על הרגליים עם נשק בעזה. והדבר הזה מקומם אותי.

‏זה מה שקורה כשהולכים בדרך העקומה שמציעים לנו גם הימין הפוליטי וגם השמאל הפוליטי. לא לכאן ולא לשם. בלי הכרעה ובלי אחריות. ואם היינו הולכים מלכתחילה בדרך הציונית, הדרך של הסרת איום מוחלט והליכה עד הסוף, היינו יכולים לפתוח את מעבר רפיח כפתיחה של ניצחון. מהלך שמשרת את האינטרסים של מדינת ישראל, אחרי שחמאס מוכרע לחלוטין, ולא כוויתור שמלבישים עליו סיפור.

‏מעכשיו, נפרדים מהדרך הכושלת של הימין והשמאל. חוזרים לדרך הציונית

בחזרה לדעות שלנו >

פוסטים אחרונים

2/3/2026
דוד שרז
ההזדמנות ההיסטורית של ישראל

ההזדמנות ההיסטורית של ישראל

אנחנו ברגע מוזר בעולם. האמת יוצאת החוצה בלי פילטרים, וגם השקר והצביעות עומדים עירומים לגמרי. אין כבר אזור דמדומים. הכול חד.

תראו את קאמלה האריס, ברני סנדרס, אוקסיו קורטז ועוד מתנגדים בתקיפות לכל פגיעה באיראן. תסתכלו על ראש ממשלת ספרד ואירלנד ומזכ״ל האו״ם שממהרים לגנות, ועל מקרון שעושה פליקלאק מילולי כדי לא לומר שום דבר חד וברור. וגם אצלנו, באולפנים, כבר מתחילים הדיבורים על לעצור, על לדעת מתי לקפל, על להגיע להבנות עם מי שנשאר שם.

וזו בדיוק הנקודה שבה מתבהר מי רוצה הכרעה ומי רוצה שקט מדומה.

משטר שמממן טרור עשרות שנים, שמפעיל שלוחות בכל גבול סביבנו, שעמד מאחורי מתקפות דרך חיזבאללה, חמאס ואחרים, שחיסל 38,000 אזרחים מבני עמו, הוא לא בעיה תיאורטית. הוא איום פעיל. מי שמסתכל על זה ורואה מורכבות במקום רוע, פשוט בוחר לא לראות.

מהי הכרעה במקרה הזה?

פירוק מלא של היכולות הגרעיניות. לא הקפאה, לא דחייה, לא אחוזי העשרה נמוכים יותר. הוצאה של כל האורניום המועשר, סגירה מוחלטת של התשתיות, כך שאין דרך קלה לחזור לשם.

פירוק היכולות הבליסטיות. לא מגבלות טווח, לא ניסוחים עמומים. פירוק יכולת.

ופירוק טבעת האש. ניטרול המערך האזורי של שלוחות, מיליציות, ארגונים שמופעלים מטהרן ומשמשים זרוע ארוכה.

אבל גם זה לא מספיק אם המכונה שמייצרת את הכול נשארת על הרגליים. ולכן הכרעה אמיתית כוללת גם שינוי שלטוני. זה יכול לקרות בכמה דרכים, ואף אחת מהן לא פשוטה. אופוזיציה פנימית שתתארגן סביב הנהגה שמסוגלת להחזיק מדינה. דמות מהגולה שתחזור עם גב ציבורי אמיתי. תהליך פנימי מתוך המערכת שיביא מעבר שלטוני. ואולי גם תקופה של כאוס ופירוק למחוזות עד שמשהו חדש יתייצב.

ולכן ברגע הזה חייבים שלושה דברים ברורים.

קודם כול, אם זה נגמר, זה נגמר רק אחרי שמולאו כל המטרות. לא כמעט. לא בערך.

שנית, אם רוצים שינוי אמיתי, צריך לאפשר שתיבנה הנהגה איראנית פנימית חזקה. בלי הנהגה כזאת, הוואקום יתמלא באותו חומר ישן. העם האיראני חוגג את מותו של חמינאי ורוצה לחזור לברית עם ישראל וזו הזדמנות אדירה.

ושלישית, הברית שנולדה מתוך העימות הזה חייבת להפוך למשהו קבוע. ובבסיסה מדינות שגילו עמדה ברורה, שכיבדו את ישראל ולא פעלו כנגדה כמו בחריין ואיחוד האמירויות ורק לאחר מכן כל מי שאיראן תקפה, כל מי שמבין את הסכנה, גם הם יכולים להיות חלק מציר מתואם ויציב. גם כאלה שאני לא אוהב. גם כאלה שפגעו בנו בעבר. לפעמים סדר חדש נבנה מהבנה משותפת של איום.

פורים 2026. המסכות יורדות.

לצפייה בפוסט
1/3/2026
מתן יפה
ברגעים שגדולים מפוליטיקה

ברגעים שגדולים מפוליטיקה

אני קורא חלק מהתגובות שכתבו לי ואני מזהה שם בלבול שחוזר על עצמו. יש הבדל בין להגיד שיש טוב ורע בעולם לבין להאמין שיש טוב מוחלט ורע מוחלט וצדק מוחלט שאין בו סדקים. אנחנו לא ילדים. אנחנו יודעים שהעולם מורכב. אנחנו יודעים שאדם יכול להועיל לאנושות ובאותה נשימה להיות אדם כוחני, מנצל, לא נחמד, אפילו דוחה. אנחנו יודעים שאדם שעשה מעשים נוראים יכול גם לעשות מעשים טובים. המציאות לא בנויה משחור ולבן. אבל דווקא בשם המורכבות, נולדה בשנים האחרונות תפיסה שמצמצמת את הכול לבינריות אחרת. תוקפן וקורבן. חזק וחלש. פריבילג ומדוכא. ובתוך המסגרת הזאת, אם אתה חזק אתה כנראה אשם. אם יש לך כוח אתה כנראה תוקפן. אם ניצחת כנראה חטאת. ואז מתחילה שרשרת אינסופית של התנצלות. אולי באנו לאדמה לא לנו. אולי כבשנו. אולי היינו אגרסיביים מדי. אולי עצם זה שאנחנו שורדים ומצליחים הוא בעיה מוסרית. העולם יותר מורכב מזה. לא כל חזק הוא רשע. לא כל חלש הוא צדיק. ולא כל סכסוך מתפרק אוטומטית למי התחיל ראשון ומי מסכן יותר. יש מצבים שבהם מופיע רוע. לא רוע פילוסופי, לא רוע תיאורטי, אלא אנשים, ארגונים, משטרים, שבוחרים באלימות, בביזוי חיים, בהשמדה. וברגעים כאלה, הבלבול המוסרי הופך לחולשה מסוכנת. להחזיק מורכבות זה לא לוותר על עמוד שדרה. זה לא להגיד הכול יחסי. זה היכולת להכיר בזה שגם אנחנו עשינו טעויות, גם לנו יש כתמים, ובו בזמן לדעת שהסיפור שלנו צודק. שיש ערכים ששווה להילחם עליהם. שיש רגעים שבהם צריך להפעיל כוח. לא מתוך שנאה, לא מתוך יהירות, אלא מתוך אחריות. אין סתירה בין ענווה מוסרית לבין נחישות. אין סתירה בין חשבון נפש לבין ידיעה ברורה שיש דברים שאסור להשלים איתם. מי שמוותר על ההבחנה בין טוב לרע בשם המורכבות, מאבד גם את המורכבות וגם את המצפן. והאתגר האמיתי הוא להישאר מפוכחים, להכיר בסדקים, ובכל זאת לא להתבלבל מול הרוע כשהוא עומד מולך.

לצפייה בפוסט
15/2/2026
דוד שרז
ההזדמנות ההיסטורית של ישראל

ההזדמנות ההיסטורית של ישראל

למדינת ישראל יש חזון כלכלי גיאופוליטי.
הוא קיים בזכות האנשים שחיים כאן, בזכות ההון האנושי יוצא הדופן, ובזכות צירוף נדיר של כמה קצוות קריטיים שמתחברים יחד לרגע היסטורי.

העסקה האחרונה של CyberArk וההנפקה בבורסה בת״א, הרכישות הגדולות שראינו בתקופה האחרונה, מרכז הפיתוח הענק של NVIDIA ביוקנעם, הפעילות של Intel ועוד אינספור מהלכים, כל אלה אינם אירועים מנותקים. הם חלק ממהלך אחד גדול שמבצר את ישראל כשותפה חיונית לעולם.

המקום שבו השילוב בין הון אנושי, ניסיון מבצעי, יכולת טכנולוגית ויזמות מאפשר קפיצת מדרגה אקספוננציאלית. זה חשוב לעולם וזה חשוב גם לישראל.

והדבר הזה משפיע גם גיאופוליטית. כשמשקיעים כאן השקעות ענק, האינטרס של המעצמות גדל. זה אינטרס ישראלי, זה אינטרס אמריקאי, וזה משפיע בסופו של דבר גם על מה שיקרה בעזה וגם על ההתמודדות מול איראן. השקעות יוצרות מחויבות, ומחויבות משנה החלטות. זה כולל את שבירת האיום של המשטר האיראני. זה כולל גם את הסיכוי, גם אם כרגע הוא נראה קטן, שתוכניות כמו זו של דונלד טראמפ בעזה יתממשו.

אני אופטימי.
יש כאן המון עבודה, אבל ההזדמנות אדירה.

כדי לממש אותה אנחנו צריכים מדינה יציבה. מדינה שלא שקועה כל היום בריב פנימי. מדינה עם חינוך מצוין, עם תשתיות שמתאימות למאה העשרים ואחת, ועם פתרון אמיתי לאירוע התחבורתי הבלתי נסבל של הפקקים. זה פרויקט לאומי עצום.ישראל יכולה להיות מטרופולין אחד מדהים. וההזדמנות הזאת, לצד הסיכונים והאתגרים, היא המשימה של הדור שלנו.

יש כאן כל כך הרבה מה לבנות.
ארץ ישראל מדהימה, והאחריות עליה היא שלנו.

הדור שלנו חייב להסתער על המשימה הזאת. הפוליטיקה צריכה לאפשר את זה, לא להפריע. לשחרר את השוק, להפסיק לבלבל את המוח, להפסיק להסית ולגרום לנו לשנוא אחד את השני. ובמקביל לוודא שבדרך למעלה אנחנו לא משאירים אוכלוסיות מאחור. לא בחינוך, לא בהכשרה, לא בחיבור למדינה ולא באכיפת החוק.

כל הדברים האלה קריטיים.
זאת המשימה שלנו. זו התוכנית של ‪אל הדגל וזו ציונות רדיקלית.
תצטרפו אלינו ויחד נגרום לזה לקרות!

לצפייה בפוסט

הצטרפו לתנועת אל הדגל

לחצו ומלאו את הטופס