חדשות אל הדגל

בחזרה לדעות שלנו >
30/7/2025
יצחקי גליק
לפני שניגשים לדבר על מוסר, כאב, אשמה ואנושיות חייבים להניח את העובדות

לפני שניגשים לדבר על מוסר, כאב, אשמה ואנושיות חייבים להניח את העובדות

עזה.

לפני שניגשים לדבר על מוסר, כאב, אשמה ואנושיות חייבים להניח את העובדות:

1. חמאס הוא ארגון טרור שנבחר בבחירות דמוקרטיות על ידי האוכלוסייה העזתית.

2. חמאס הוא צבא העם של האוכלוסייה העזתית – כמעט בכל משפחה או חמולה יש אב, בן, אח או בן דוד שהוא חבר חמאס או אחד מארגוני הטרור האחרים ברצועה.

3. למעלה מ-70% מתושבי הרצועה תמכו בטבח ה- 7/10 (אחוזי תמיכה דומים גם בערביי יו"ש) – רבים מהאזרחים גם לקחו חלק פעיל בטבח או היללו אותו ברשתות. חלקם הגדול היה עושה זאת שוב.

4. חמאס נלחם מתוך האוכלוסייה, מקיים את בסיסיו בתוך ומתחת לבתי חולים, מרפאות, בתי ספר, מסגדים, כנסיות, מתחמי אוהלים אזרחיים - המשמעות החד ערכית מכך היא שלא ניתן להילחם בחמאס בלי לפגוע, וככל הנראה פגיעה משמעותית, באוכלוסייה אזרחית.

5. חמאס ממשיך להילחם, לארוב, להרוג, לירות טילים (רק השבוע היה צבע אדום שוב בעוטף) ומעל הכל ממשיך להחזיק ב-50 חטופים ישראלים מעל 600 ימים בתנאים נוראיים. לולא נקודת הפתיחה הנוראית של המלחמה הזאת המספר הזה מדיר שינה מעינינו ליטרלי.

6. חמאס בתמיכת האוכלוסייה (כבר אמרנו שהוא צבא העם שלהם), לרבות מנהלי בתי חולים, רופאים, עובדים סוציאליים, מתנדבים מחו"ל, אנשי הסהר האדום, אנשי אקדמיה ועוד, נוקט בטקטיקה קבועה של שקר, ניפוח מספרים, המצאת עובדות, קורבנות ועלילות דם. עד לרגע זה אין התקוממות משמעותית של האוכלוסייה נגד חמאס. קמפיין "ההרעבה" הוא חלק מזה - ראו הבהרת העורך בוושינגטון פוסט על הילד "המורעב" שחולה במחלות גנטיות נדירות.

7. בכל הסבבים מול עזה הואשמה ישראל באופן שקרי בפשעי מלחמה שהובילו לעצירת המלחמה מצידה בשל לחץ בינלאומי - ולאחר כמה שנים, כשהנזק התדמיתי נעשה, התברר כי היה מדובר בדיווחים שקריים שהתבססו על נתונים שקריים או חלקיים. הגדיל לעשות ריצ'ארד גולדסטון שהודיע ב-2011 שהוא חוזר בו מהדו"ח על "פשעי מלחמה" במבצע עופרת יצוקה.

8. עזה היא אזור מלחמה קשה כמעט שנתיים, יש טעויות, יש תקלות חמורות. יש גם אוכלוסייה תשושה שלא מצליחה להגיע למזון זמין. הדבר יהיה נכון גם אם יוזרמו אלפיי טונות ציוד לרצועה. הדבר לא שונה מאזורי מלחמה קשים אחרים.

9. ישנה הטיה אנטישמית אוטומטית נגד ישראל בארגוני זכויות האדם הרשמיים של האו"ם וארגונים מערביים אחרים, שהוכיחו פעם אחר פעם שהם מחילים סטנדרט שונה על ישראל, ומקבלים כל עלילת דם כעובדה מוגמרת.

10. ישראל נכשלה כישלון מוחלט שהוא רשלנות פושעת בכל הנוגע להסברה והקמת צוות תגובה מהיר לקמפיינים השקריים של חמאס. יש חוסר שיתוף פעולה בין האורגנים השונים בגלל אגו (דובר צה"ל ומשרד החוץ כמשל). באופן אבסורדי בוויכוח המוסרי זה עומד לטובתנו – כי כל הדיון מתקיים על בסיס טענות חמאס והאוכלוסייה שתומכת בו. וזה אומר דרשני.

אז כן. יש תיעודים קשים. מלחמה זה דבר רע מאוד, כואב מאוד ועם מחירים כבדים מאוד.

אבל לנהל דיון מוסרי במנותק מהעובדות הללו - זה לא מוסרי ומשרת את חמאס.

בחזרה לדעות שלנו >

פוסטים אחרונים

9/12/2025
דוד שרז
זה לא אומץ. זו שחיתות מוסרית

זה לא אומץ. זו שחיתות מוסרית

קיבלתי המון תגובות על הפוסט על סיכת חבל התלייה של בן-גביר. אחת הייתה מאישה בטוויטר, שכתבה לי כך:
״אתה מלכלך את השם דוד
דוד המלך ע״ה היה גדול הַמַצְבִּיאִים בעם ישראל
את הפסוק הזה הוא כתב 👇
אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם.
אם היית יהודי היית מרגיש את הסנטימנט הזה בוער בלבך
על מה שחמאס ביצע ביהודים בשואת העוטף״
אני כותב את הדברים בתור מי ש**אשכרה** רדף אויבים בשטח כמעט עשרים שנה. ראיתי מלחמה מקרוב, הרגשתי את טעם המוות, איבדתי חברים. מהמקום הזה אני אומר: מי שבאמת לוחם, מי שבאמת ״רדף את אויביו״ ונטל חיים, לא מתהדר בזה, ולא מתענג על המוות. הוא יודע כמה הדבר הזה כבד, כמה צריך להיות עניו מולו.
אני בטוח שגם דוד המלך, כשאמר את הפסוק, לא דמיין סיכות חגיגיות של חבל תלייה. המוסר היהודי שלנו, הערכים שעליהם גדלנו, מחייבים אותנו להיות תקיפים ואכזריים מול אויב, אבל צנועים מול מושג החיים והמוות.
אני לא חושש מענישה צודקת של בני מוות. במקרים מסוימים, גם עונש מוות יכול להיות מוצדק. אני חושש ממה שהחגיגה והיוהרה סביב ההוצאה להורג מייצא לתוך החברה שלנו.
מה רואה הנער בן ה-16 שמסתכל על השר לביטחון לאומי עונד בזחיחות סיכת תלייה? הוא לא יודע לעשות את ההבחנה הדקה בין צדק לבין התענגות על דם. בין נחישות מוסרית לבין שחיתות מוסרית.
וכמו תמיד בהיסטוריה, מי שמוביל את תרבות ההתרברבות האלה הם בדרך כלל אלה שלא רדפו את אויביהם, לא נלחמו דקה בשדה הקרב, לא שירתו, לא יודעים מה זה מלחמה מבפנים. אלה שלא טענו את טעם הדם הם אלה שחוגגים את המוות.
זה העולם ההפוך שכואב לי לראות פה. לא בגלל הרחמים שלי על המחבלים, אלא בגלל האחריות שלי לילדים שלנו, לחיילים הצעירים, לחברה הישראלית שאנחנו בונים. אין לנו את הפריבילגיה לאמץ לעצמנו מוסר של חבל תלייה. אנחנו חייבים להישאר עם מוסר של חיים גם כשנאלצים, לעיתים, לשלול אותם מאויב.

לצפייה בפוסט
9/12/2025
יצחקי גליק
את הספין הזה חייבים לנפץ

את הספין הזה חייבים לנפץ

זה 23 אלף שהם לא 23 אלף

זה 3 שנים שהן לא 3 שנים

זה "חרדים" שהם לא חרדים

זה חיילים שהם לא לוחמים ולא תומכי לחימה

זה סנקציות שהן לא סנקציות

זו אכיפה שהיא לא אכיפה

בקיצור זה חוק שהוא לא חוק.

צה"ל אומר שזה לא יגייס

משרד האוצר אומר שזה לא יגייס

הציבור הציוני מבין שזה לא יגייס.

את מי מרמים?! את הציבור המשרת! את הציבור שהקריב כל כך הרבה בשנתיים מלחמה! את אלה שאתם שולחים לקרב שוב ושוב ושוב!

למען השם תגיד לנו את האמת. תגיד שזה חוק רע. רע לעתיד המדינה ורע לביטחון. אבל זה מה שהצלחת להשיג כרגע. ואז היינו מתווכחים עניינית האם זה שווה את המחיר.

יותר מדי מונח כאן על הכף.

לצפייה בפוסט
28/10/2025
יצחקי גליק
למה אנחנו לא חוברים למישהו?

למה אנחנו לא חוברים למישהו?

בכל חוג בית שאני מעביר שואלים אותי "למה אתם לא חוברים למישהו? פשוט תיכנסו לאיזו רשימה מאחורי פוליטיקאי מוכר וככה תיכנסו לכנסת. זה העיקר".

ההצטרפות של לפיד למקהלה הפופוליסטית "מי שלא משרת לא מצביע בבחירות" היא הזדמנות מצוינת להסביר למה צריך כוח פוליטי חדש ולמה בכלל קמנו.

כל מי שעוקב אחרי יודע שחוק הגיוס הוא בדמי. אני מעורב בו עד מעל הראש. אגב יש לשנות את שמו לחוק להצלת מדינת ישראל. לא פחות.

בלי שינוי קיצוני של מערך התמריצים שעם חובות מגיעות ההטבות, ובלי חובות נשללות הטבות. וסנקציות אישיות אפקטיביות. אין למדינה הזאת סיכוי. לא ביטחוני, לא כלכלי ולא חברתי-פנימי.

אבל שלילת זכות ההצבעה היא לא על הפרק. כי באותה שניה נפסיק להיות מדינה דמוקרטית. ככה פשוט.

תשמעו. דמוקרטיה זו לא השיטה הכי צודקת, והיא טומנת בחובה המון עוולות, דווקא לאלה שתורמים יותר.

אבל היא הכי פחות גרועה כמו שאמר צ'רצ'יל.

כדי להסביר לכם את האבסורד בהצעה. כמה שאלות לעדת הפופוליסטים:

האם לאסירים תישאר זכות הצבעה בדמוקרטיה שלהם? מה לגבי עברייני מין ורצח? מה לגבי גנבים? הם פחות גרועים ממי שלא משרת?

למה זכות ההצבעה של מי שמשרת בקרבי ומסכן את חייו תהיה זהה למי ששירת יומיות בגינון בקריה?

ואולי מי שמשלם יותר מיסים יקבל שני קולות? בכל זאת הוא "תרם" יותר לקופה ולכן הוא צריך להחליט איך לחלק אותה?

עכשיו הם יודעים את זה (אני מקווה), אבל זה בכלל לא מעניין אותם.

אותם מעניין דבר אחד בלבד - להיבחר. ואם זה מה שמשלהב את הקהל? ואם זה מה שהיועצים אומרים שצריך להגיד? ואם זה מה שציבור רוצה לשמוע? זה מה שנגיד.

ואם מתחרה אמר את זה. אני חייב להגיד כמוהו כדי שהקולות לא יברחו.

כשזה מגיע ממי שלפני המלחמה היה מנהיג אבירי הדמוקרטיה זה כבר מביך.

וכן. אם אתם שואלים למה לא הגיעו לרפורמה מוסכמת? לא כי לא היתה אחת כזאת. אלא כי הבייס היה כועס.

וכן. זה בדיוק הסיבה שלא יצאנו למלחמה בעזה למרות שחמאס התעצם והמשכנו להעביר לו כסף

"כי העם רצה שקט ולא היה מוכן למלחמה."

ומה שחשוב זה מה הקהל רוצה...

אפס מנהיגות.

וככה כמעט כל כותרת ופעולה פוליטית שעולה על סדר היום מנוהלת מהשיקול הפופליסטי.

נדרוש ריבונות עכשיו או עסקה עכשיו. כל אחד לפי מה שהקהל הביתי רוצה לשמוע.

אחרי התהום אליה נפלנו מגיעה לעם מנהיגות פוליטית ראויה. שמנהיגה. לא מונהגת. שאומרת אמת גם אם היא לא משתלמת.

והיא קיימת.

ראינו אותה בשדה הקרב. ראינו אותה בבתי העלמין. ראינו אותה בעשייה החברתית.

היא קיימת כאן בערימות. והיא חייבת להגיע לפוליטיקה.

זה לא משנה אם זה יהיה אנחנו או אחרים.

רק שסוף סוף היא תנהיג ותגיד לעם את האמת.

לצפייה בפוסט

הצטרפו אלינו

תודה!
יחד אנחנו כוח,
מזמינים אותך לעקוב אחרינו ברשתות

משהו השתבש, אנא נסו שוב!